TMMOB ANKARA İKK: AKP İKTİDARINDA ÜLKE İŞÇİ MEZARLIĞINA DÖNDÜ VEDAT IŞIKHAN’IN ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI DÖNEMİ AKP’NİN TÜM REKORLARINI KIRMAYA ADAY
TMMOB Ankara İl Koordinasyon Kurulu 3 Eylül 2024 tarihinde "AKP İktidarında Ülke İşçi Mezarlığına Döndü Vedat Işıkhan’ın Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Dönemi AKP’nin Tüm Rekorlarını Kırmaya Aday" başlıklı bir basın açıklaması yaptı.
VEDAT IŞIKHAN’IN ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI DÖNEMİ
AKP’NİN TÜM REKORLARINI KIRMAYA ADAY
Sütunlu çalışma platformları ile çalışmalarda güvenlik kuralları diğer genel işçi sağlığı ve güvenliği mevzuatının yanında, Yapı İşlerinde İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetmeliği, İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık Güvenlik Şartları Yönetmeliği ile TS EN 1495 A+2 (Kaldırma Platformları- Sütunlu Çalışma Platformları) standardında belirtilmiştir. Sütunlu çalışma platformlarının güvenli bir şekilde çalıştırılması için platform uzatması dahil, tekniğe uygun şekilde tasarlanması, imal edilmesi, kurulması, kullanılması, bakım ve periyodik kontrolünün yapılması ve tüm kaldırma araçlarında olduğu gibi kaldıracak yükün ağırlığının bilinmesi, çalışma platformu üzerinde insan sayısı ve malzemelerin ağırlığı ve dağılımını gösteren uyarı levhasının olması gerekmektedir.
Sütunlu çalışma platform imalatçılarının ekipmanı standarda uygun olarak imal etmesi, TSE standardına uygunluk belgesi ve talimat el kitabı ile birlikte tüketiciye teslim edilmesi, izin verilen çalışan sayısı, malzeme ağırlıkları ve yük kapasitesini gösteren yük diagramının ekipman üzerinde olması, sütunlu çalışma platformunun seçimi ve kurulumun planlanması sırasında saha araştırması yapılması, araştırma sonucuna göre seçim ve kurulumun yapılması gerekir.
Sütunlu çalışma platformlarının kurulmasından sonra ve ilk defa kullanılmadan önce, önemli bakım ve onarımlardan sonra ve her yer değişikliğinde periyodik kontrolleri yapmaya yetkili kişiler tarafından periyodik kontrolünün yapılmasının yanında her kullanımdan önce kullanıcı tarafından muayene edilmeli, tüm bakım, muayene ve kontroller kayıt altına alınmalıdır.
- Sütunlu platform uygun şekilde tasarlanmış, kurulmuş, bakım ve kontrolleri yapılmış mıdır?
- Platformun kırılan kısmı tasarımda var mıdır, platform sonradan uzatılmış mıdır, bu kısmın taşıyacağı yük bilinmekte midir, bu kapasiteye uygun davranılmış mıdır?
- İşyerinde işçi sağlığı ve güvenliğinin sağlanmasına yönelik bir organizasyon var mıdır?
- Risk değerlendirmesi yapılmış mıdır, risk değerlendirmesinde sütunlu çalışma platformuna ilişkin gerekliliklere yer verilmiş midir, bu gerekliliklere uyulmuş mudur?
- Sağlık Güvenlik Planı var mıdır, bu plana göre davranılmakta mıdır?
- İşyeri işçi sağlığı ve güvenliği yönünden denetlenmiş midir, denetlendi ise hangi eksiklikler tespit edilmiştir?
- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığındaki verilere göre ülkemizde şu an kaç inşaat sürmektedir, bu inşaatlardan kaç tanesi 2024 yılında işçi sağlığı güvenliği yönünden denetlenmiş ve kaçına yaptırım uygulanmıştır?
- Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığındaki verilere göre 2024 yılında ülkemizde kaç iş kazası! meydana gelmiş, bu kazalarda! kaç ölüm yaşanmıştır, bu ölümlerin ne kadarı inşaat işyerlerindedir? Bakanlık bu konuda değerlendirme yapmış mıdır, kazaların nedeni nedir, önlenmesi için nasıl bir çalışma yapılmaktadır?
- İş ekipmanlarının periyodik kontrolünü yapan personelin aldığı temel eğitim yeterli görülmekte midir, ileri eğitim uygulamasına ne zaman geçilecektir?
İşçi sağlığı ve güvenliği alanında yönetemeyen AKP iktidarı giden her canın sorumlusudur, politikalarını değiştirmediği sürece sorumluluğu artmaktadır.
Bu böyle gidemez;
- Öncelikle dünya örneklerinde olduğu gibi, Sendikaların, ilgili meslek örgütlerinin, üniversitelerin, bakanlıkların katılımı ile idari ve mali yönden bağımsız, “Ulusal İşçi Sağlığı Güvenliği Kurumu” oluşturulmalıdır. Tüm düzenlemeler ve denetim bu kurum tarafından yerine getirilmelidir.
- İşçi sağlığı ve güvenliğinin sağlanması işveren yükümlülüğüdür, işyerleri denetlenmelidir, uygunsuzluklara ağır yaptırım uygulanmalıdır.
- İşçi sağlığı ve güvenliğinin sağlanması ticari alan olamaz bu nedenle mevcut OSGB sistemine son verilmelidir.
- Her gün tekrar eden nedenlerle gelen ölümlere iş kazası denilemez, bunlar iş/işveren cinayetidir, sorumlular buna göre yargılanmalıdır. Bu yargılamaların muhatabı işverene sadece rehberlik- danışmanlık yapan, hiçbir yaptırım yetkisi olmayan iş güvenliği uzmanları değil, işyeri yetkilileri olmalıdır.
- Sendikalaşmanın önündeki engeller kaldırılmalı, sendikaların işyeri denetimlerinin önü açılmalı, işçi-çalışan temsilcilerinin iş güvencesi sağlanmalı ve katılım mekanizmaları genişletilmelidir.